Weet jij wat de nummer één reden is voor sollicitanten om voor een baan te kiezen? Het antwoord is geld. Wat denk je dat er op nummer twee staat? En op nummer drie? Dacht je misschien dat het om de werkzaamheden ging, de uitdaging of de purpose? Helaas, ik moet je teleurstellen. Op de tweede plek staat een goede werk-privébalans en op plek drie de prettige werksfeer.
Laat dit even op je inwerken. De top drie redenen voor sollicitanten om voor een baan te kiezen hebben niets te maken met de inhoud van de functie. Het zijn alleen maar randzaken waar een sollicitant zelf beter van wordt. Geef ze eens ongelijk.
million-dollar-question
Maar nu komt de million-dollar-question: waar bestaat een vacaturetekst voor 95% uit? Exact. Wat een bedrijf nodig heeft, wat het bedrijf zoekt en wat iemand minimaal moet meebrengen. Allemaal gedacht vanuit het bedrijf, terwijl sollicitanten juist willen weten wat die nieuwe baan hén oplevert. Bedrijven communiceren dus steevast de verkeerde dingen in hun poging sollicitanten aan te trekken. En dan vinden we het gek dat we geen goede mensen kunnen vinden.
de Jeugd van Tegenwoordig
Het voordeel is dat je concurrent het waarschijnlijk ook verkeerd doet. Dat is ook de reden dat bedrijven hier de afgelopen twintig jaar relatief weinig last van hebben gehad. Het was de norm, mensen wisten niet beter en aangezien de arbeidsmarkt veel ruimer was, hadden sollicitanten ook weinig ruimte om te klagen. Maar de arbeidsmarkt is niet meer hetzelfde als toen Watsekburt van de Jeugd van Tegenwoordig door de speakers knalde. Denk je nu: dat is toch niet zo lang geleden? Dat was 2005.
machtsverhouding
Tegenwoordig liggen sollicitanten niet meer voor het oprapen en de machtsverhouding is langzaam aan het kantelen. Carrières zien er anders uit dan vroeger en de betekenis van werk evolueert. Mensen verwachten meer van een werkgever en zijn standvastiger in wat ze willen. De afgelopen honderd jaar stond het bedrijf centraal. Nu breekt het tijdperk aan van de sollicitant. Om relevant te blijven zul je hierin mee moeten. Doe je dat niet, dan zet je jezelf buitenspel en loop je toekomstig talent mis.
pingpongtafel
Betekent dit nu dat je een pingpongtafel moet aanschaffen, het salaris moet verdubbelen en havermelk moet injecteren in je aderen? Zeker niet. Sollicitanten zijn in de kern heel redelijke wezens, maar ze willen wel graag duidelijkheid en transparantie. Dat jullie op zoek zijn naar een enthousiaste teamplayer in een dynamische werkomgeving zal die sollicitant worst wezen, want dat zegt precies niks. Hoe de cultuur is, met wie ze komen te werken, wat ze gaan verdienen en welk toekomstperspectief hen te wachten staat, maakt wél het verschil.
sollicitant centraal
Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Je hebt niet de nieuwste AI-tools nodig om sollicitanten aan te trekken. Het begint bij je te verplaatsen in de ander: waarom zou iemand bij jou willen werken? Stel de sollicitant centraal in plaats van het bedrijf. Het vergt dat je de traditionele patronen loslaat. Dat is niet altijd even eenvoudig als het klinkt, maar de beloning is groot.
Mijn boek Waarom (n)iemand bij je wil werken helpt je die transitie te maken. Het lost ook het eerstvolgende probleem op waar je tegenaan loopt. Namelijk: als we eenmaal mensen zover hebben gekregen om te solliciteren, zijn we notoir slecht in het selecteren van de juiste kandidaat. De meeste mensen doen maar wat. Ik zou je er graag meer over vertellen, maar ik moet wat overhouden voor het boek natuurlijk.
Ontdek hoe je als werkgever aantrekkelijk blijft in een krappe arbeidsmarkt. Leer je niet alleen denken vanuit de sollicitant, maar ook selecteren met scherpere blik. Nieuwsgierig geworden? Bestel Waarom (n)iemand bij je wil werken bij Managementboek.
Over Jesse Geul
Jesse Geul is trainer en spreker op het gebied van recruitment. Hij helpt organisaties om hun recruitmentprocessen menselijker, scherper en effectiever te maken. Met ruim 100.000 volgers op LinkedIn heeft hij een invloedrijke stem en schopt hij graag tegen heilige huisjes aan.