trefwoord
Begrijpend lezen: de sleutel tot succesvol leren
Begrijpend lezen is meer dan alleen woorden kunnen ontcijferen. Het gaat om het vermogen om geschreven tekst te begrijpen, te interpreteren en er betekenis aan te geven. In een tijd waarin leerlingen worden overspoeld met informatie, is deze vaardigheid crucialer dan ooit. Toch blijkt uit PISA-onderzoek dat bijna een derde van de Nederlandse 15-jarigen onvoldoende geletterd is. Deze alarmerende ontwikkeling maakt begrijpend lezen tot een van de meest urgente vraagstukken in het hedendaagse onderwijs.
De uitdagingen zijn divers: van basisschoolleerlingen die moeite hebben met tekstbegrip, tot NT2-leerders die Nederlands als tweede taal verwerven, en van dyslectische kinderen tot studenten in het hoger onderwijs die informatie moeten verwerken. Voor elk van deze groepen zijn er effectieve strategieën en methoden ontwikkeld.
Effectieve leesstrategieën voor moderne tijden
De manier waarop we lezen is fundamenteel veranderd. Waar we vroeger vooral van papier lazen, gebeurt het meeste leeswerk nu digitaal. Dat heeft consequenties: uit onderzoek blijkt dat bij het lezen van een beeldscherm de productiviteit met minimaal dertig procent afneemt. Tegelijkertijd worden we constant afgeleid door notificaties, social media en andere digitale prikkels.
SPOTLIGHT: Mark Tigchelaar
Neuropsycholoog Mark Tigchelaar ontwikkelde uit eigen ervaring met dyslexie de UseClark-methode. Met meer dan 100.000 getrainde professionals wereldwijd is hij dé expert op het gebied van effectief informatie verwerken en lezen in de digitale tijd.
Meer over Mark Tigchelaar
Mark Tigchelaar
Lezen, weten en niet vergeten
Tigchelaar toont in dit bestseller aan dat lezen en onthouden twee verschillende processen zijn. De UseClarck-methode helpt lezers om informatie niet alleen sneller te verwerken, maar vooral beter te onthouden - essentieel voor effectief begrijpend lezen.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Mark Tigchelaar: ‘Lezen en onthouden zijn twee totaal verschillende dingen’
Mark Tigchelaar
In dit interview legt Tigchelaar uit hoe zijn eigen dyslexie leidde tot een revolutionaire leesmethode. Hij benadrukt dat lezen van schermen een fundamenteel andere aanpak vereist dan traditioneel lezen.
Begrijpend lezen in het basisonderwijs
In het basisonderwijs wordt de basis gelegd voor alle verdere ontwikkeling van leesvaardigheid. Het begint bij aanvankelijk en technisch lezen, maar het uiteindelijke doel is dat kinderen betekenis kunnen halen uit teksten. Uit onderzoek blijkt dat leesvaardigheid de schoolprestaties op alle vakgebieden beïnvloedt - van rekenen tot geschiedenis.
Voor groep 7 en 8 wordt het steeds belangrijker dat leerlingen niet alleen kunnen lezen, maar ook strategisch kunnen omgaan met informatie. Ze moeten leren onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken, verbanden leggen en kritisch nadenken over wat ze lezen.
Als universitair geschoold onderwijskundige heeft Kuipers decennia ervaring met het ontwikkelen van effectieve leermethoden. Zijn praktische aanpak combineert wetenschappelijke inzichten met concrete oefeningen die direct toepasbaar zijn in de klas.
Sietse Kuipers
Oefenen met begrijpend en studerend lezen voor groep 7 en 8
Dit oefenboek biedt gerichte training voor leerlingen in groep 7 en 8. Met concrete opdrachten leren kinderen vragen beantwoorden over inhoud, bedoeling en structuur van teksten - de kern van begrijpend lezen.
Boek bekijken
In herdruk, verwacht op 21‑01‑2026
Junior Einstein
Citotoets begrijpend lezen 1; Groep 7+8
Voor leerlingen die zich voorbereiden op de citotoets biedt dit oefenboek specifieke training in het verwerken van informatie, het leggen van verbanden en het begrijpen van tekststructuren.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Mijn kind, slim kind
Lezen als vaardigheid kan letterlijk de wereld redden. Door kinderen goed te leren lezen, geef je hen de tools om kritisch na te denken, zelfstandig te leren en succesvol te zijn in alle aspecten van hun leven.
Wetenschappelijke basis van leesontwikkeling
Het begrijpen van hoe leesvaardigheid zich ontwikkelt, is essentieel voor effectief onderwijs. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat begrijpend lezen niet één vaardigheid is, maar een complex samespel van verschillende processen: van woordherkenning en woordenschat tot inferentie en metacognitie.
Roel van Steensel
Eliane Segers
Succesvol lezen in het onderwijs
Dit wetenschappelijke werk biedt een diepgaand overzicht van onderzoek naar leesvaardigheid en schoolsucces. Het toont aan dat begrijpend lezen de basis vormt voor prestaties op alle vakgebieden.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen | Gratis verzonden
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment - 'Een uitstekend boek'
Peter de Roode
Dit artikel bespreekt het belang van formatieve assessment bij leesontwikkeling. Door voortdurend te toetsen hoe leerlingen leren, kunnen docenten hun aanpak optimaliseren en leerlingen effectiever ondersteunen.
John Hattie
Gregory Yates
Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren
Hattie en Yates verbinden wetenschappelijk onderzoek naar leren met praktische toepassingen. Hun werk over hoe leesvaardigheden zich ontwikkelen en leesproblemen kunnen worden aangepakt, is baanbrekend voor het onderwijs.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
NT2 en tweedetaalverwerving
Voor leerders die Nederlands als tweede taal verwerven, vormt begrijpend lezen een extra uitdaging. Zij moeten niet alleen de techniek van het lezen beheersen, maar dit doen in een taal die ze nog niet volledig machtig zijn. De combinatie van taalontwikkeling en leesvaardigheid vraagt om specifieke didactiek en ondersteuning.
Van inburgering tot staatsexamen: op elk niveau is het belangrijk dat NT2-leerders effectieve strategieën ontwikkelen om Nederlandse teksten te begrijpen en te interpreteren.
Als docent bij het Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en ontwikkelaar van diverse online leermiddelen, combineert Schoordijk wetenschappelijke kennis met praktische ervaring in taalonderwijs en begeleiding.
Freek Bakker
Francien Schoordijk
Lezen op B2
Dit praktische boek bereidt leerders voor op het Staatsexamen met gerichte oefeningen op B2-niveau. Het draait volledig om het verbeteren van leesvaardigheid door systematische training van leesstrategieën.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Maud Beersmans
Wim Tersteeg
De Finale- Voorbereiding op het Staatsexamen NT2 II - Herziene editie
De herziene editie bevat uitgebreide leesteksten met bijbehorende opdrachten voor NT2 II-niveau. Het boek traint alle aspecten van begrijpend lezen die nodig zijn voor het staatsexamen.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Kritisch zoeken, denken en evalueren - Duidelijk, beschouwend en overzichtelijk
Frank van Kuijck
Kritisch zoeken en evalueren van informatie is essentieel voor effectief lezen. Dit artikel toont aan hoe lezers kunnen leren onderscheiden tussen betrouwbare en onbetrouwbare bronnen.
Dyslexie en specifieke leerproblemen
Voor kinderen met dyslexie of taalontwikkelingsstoornissen (TOS) is begrijpend lezen een extra uitdaging. Waar andere kinderen relatief moeiteloos leren lezen, moeten zij harder werken om dezelfde resultaten te behalen. Gelukkig zijn er bewezen effectieve interventies en methoden ontwikkeld.
Het is cruciaal dat deze kinderen niet alleen technisch leren lezen, maar ook strategieën aangereikt krijgen om betekenis te halen uit teksten, ondanks hun leesproblemen.
Als hoofddocent Special Educational Needs aan Hogeschool Windesheim is Smits specialist in het begeleiden van kinderen met leer- en taalmoeilijkheden. Haar werk combineert wetenschappelijke kennis met praktische interventies.
Anneke Smits
Tom Braams
Dyslectische kinderen leren lezen
Dit standaardwerk biedt concrete interventies en oefeningen om de leesvaardigheid van dyslectische kinderen te verbeteren. Het boek richt zich op zowel decoderen als begrijpen van tekst.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Erna van Koeven
Anneke Smits
Rijke taal
Met een volledig hoofdstuk gewijd aan begrijpend lezen en strategieën om dit te bevorderen, biedt dit boek praktische handvatten voor leraren die werken met kinderen met uiteenlopende taalvaardigheden.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Bijna een derde van de Nederlandse 15-jarigen is onvoldoende geletterd. Een nationaal leesoffensief is niet langer een optie, maar een noodzaak voor de toekomst van ons onderwijs.
Uit: Tussen klas en kamer
Bernadette Sanders
Taalontwikkelingsstoornissen in het voortgezet onderwijs en mbo
Hoofdstuk 8 behandelt specifiek de uitdagingen die leerlingen met TOS ervaren bij begrijpend lezen. Het boek biedt strategieën en ondersteuning voor docenten in VO en mbo.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Taalbeleid en schoolbrede aanpak
Begrijpend lezen is geen geïsoleerde vaardigheid die alleen bij het vak Nederlands hoort. Het is een kerncompetentie die alle vakken beïnvloedt. Een leerling die een wiskundeopgave niet begrijpt, heeft niet per se een rekenprobleem maar mogelijk een leesprobleem. Daarom is een schoolbreed taalbeleid essentieel.
Brigitte van Hilst
Nelleke van der Meer
Mariëlle Maarel
Paul de Maat
Taalbeleid in het VO
Dit praktische handboek behandelt leesvaardigheid als hoofdpijler van taalbeleid in het VO. Het biedt concrete strategieën om leesresultaten schoolbreed te verbeteren en leesvaardigheid in alle vakken te integreren.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen | Gratis verzonden
The Power of Making Thinking Visible
Peter de Roode
The Power of Making Thinking Visible laat zien hoe docenten denkprocessen - inclusief begrijpend lezen - zichtbaar kunnen maken. Door de juiste vragen te stellen en werkvormen in te zetten, ontwikkelen leerlingen dieper tekstbegrip.
Iris Vansteelandt
Jona Hebbrecht
Van leerlingen lezers maken
De leesdriehoek die in dit boek wordt gepresenteerd, plaatst leesvaardigheid centraal. Het boek toont hoe scholen van leerlingen échte lezers kunnen maken door systematisch aan begrijpend lezen te werken.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Lang leve de vraag! - Het coöperatieve gesprek in theorie en praktijk
Wouter Colpaert
Het coöperatieve gesprek biedt een krachtige methode om tekstbegrip te verdiepen. Door samen na te denken over teksten, ontwikkelen leerlingen dieper begrip en kritische leesvaardigheden.
Van verkennend naar kritisch lezen
Begrijpend lezen kent verschillende niveaus. Het begint bij verkennend lezen, waarbij je een eerste indruk krijgt van een tekst. Vervolgens is er intensief lezen, waarbij je de tekst grondig bestudeert. En uiteindelijk is er kritisch lezen: de hoogste vorm waarbij je de tekst analyseert, evalueert en relateert aan andere kennis.
Egberdien Prins
Suzanne Dieleman
Marjan Dorresteijn
Ruud van den Belt
Rieke Wynia
Antje Diepersloot
Ruth Jansen
Bregje Cruijsberg
Marleen Tienstra
Suzet Volders
Lieke van Pagée
Carrien Brinkman
Michael Mandersloot
Starttaal 2F
Dit lesboek besteedt specifieke aandacht aan verschillende leesvaardigheden: verkennend, intensief en zoekend lezen. Leerlingen leren wanneer welke strategie het meest effectief is.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Rob van Tulder
Skill Sheets
Serie C van Skill Sheets geldt als klassieker voor het ontwikkelen van academische vaardigheden. Het behandelt essentiële technieken voor effectief lezen, begrijpen en verwerken van complexe academische teksten.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
De kunst van het observeren - Scherper denken door aandachtig kijken
Sylvie van der Haar
Dit artikel over observeren leert een cruciale vaardigheid voor begrijpend lezen: objectief waarnemen zonder vooroordelen. Deze vaardigheid is direct toepasbaar op het kritisch analyseren van teksten.
Technologie en begrijpend lezen
De digitalisering van onderwijs heeft grote impact op hoe we lezen en leren. Enerzijds biedt technologie nieuwe mogelijkheden voor interactief en gepersonaliseerd leren. Anderzijds leiden schermen en digitale afleiding tot verminderde concentratie en oppervlakkiger lezen.
De aandacht verloren
Langdurig, gefocust lezen wordt steeds zeldzamer in onze afleiding-economie. Toch is juist díe vorm van lezen essentieel voor diep begrip en kritisch denken. Het beschermen van onze aandacht is daarmee cruciaal geworden.
Leren & presteren - 'Overtuigend'
Veerle Blajic-Kik
Dit overzicht van wetenschappelijk onderzoek naar leren en presteren benadrukt het belang van deliberate practice bij het ontwikkelen van leesvaardigheid. Het toont ook aan dat leren niet altijd 'leuk' hoeft te zijn om effectief te zijn.
De rol van metacognitie
Goede lezers zijn zich bewust van hun eigen denkprocessen tijdens het lezen. Ze merken wanneer ze de draad kwijtraken, stellen zichzelf vragen over de tekst en passen hun leesstrategieën aan. Deze metacognitieve vaardigheden zijn cruciaal voor effectief begrijpend lezen.
Socratisch gesprek voor beginners - 'Zeer overzichtelijk en praktisch'
Peter de Roode
Het Socratische gesprek biedt een krachtig instrument om metacognitieve vaardigheden te ontwikkelen. Door gerichte vragen te stellen, leren leerlingen hun eigen denkprocessen bij het lezen te onderzoeken en te verbeteren.
Henk Huizenga
Basiskennis taalonderwijs
Hoofdstuk 7 is volledig gewijd aan begrijpend lezen, leesstrategieën en informatieverwerking. Het boek legt de theoretische basis voor effectief leesonderwijs en praktische toepassing in de klas.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Luisterboek - ‘Waardevol voor wie goed luisteren nodig heeft’
Carla Verwijs
Luisteren en begrijpend lezen delen fundamentele processen: beiden vereisen actieve betekenisconstructie. Dit artikel over luistervaardigheden biedt verrassende inzichten die ook toepasbaar zijn op leesonderwijs.
De toekomst van begrijpend lezen
In een wereld waarin AI steeds meer teksten kan genereren en samenvatten, wordt de vraag actueel: blijft begrijpend lezen belangrijk? Het antwoord is een volmondig ja. Juist omdat machines teksten kunnen produceren, wordt het voor mensen des te belangrijker om kritisch te kunnen lezen, betrouwbare bronnen te kunnen onderscheiden van onbetrouwbare, en diepgaand te kunnen nadenken over wat we lezen.
Begrijpend lezen is en blijft de basis van alle leren. Of het nu gaat om jonge kinderen in het basisonderwijs die leren omgaan met teksten, NT2-leerders die Nederlands verwerven, studenten in het hoger onderwijs die complexe vakliteratuur moeten doorgronden, of professionals die bij moeten blijven in hun vakgebied - voor iedereen is effectief begrijpend lezen onmisbaar.
De uitdaging is om deze cruciale vaardigheid systematisch en effectief te ontwikkelen, met oog voor verschillen tussen leerlingen en context. Met de juiste methoden, bewezen strategieën en professionele begeleiding kunnen alle leerlingen hun leesvaardigheid naar een hoger niveau tillen. Want lezen opent deuren - naar kennis, naar nieuwe werelden, naar persoonlijke ontwikkeling. En dat maakt investeren in begrijpend lezen een van de meest waardevolle investeringen die we kunnen doen.
De bestsellers
-
€ 17,99
-
€ 23,50
-
€ 43,50
-
€ 47,95
-
€ 49,95